W świecie liczb i kodów- sprawnie liczymy i programujemy
W roku szkolnym 2021/ 2022 w klasie 1d realizuję innowację „W świecie liczb i kodów- sprawnie liczymy i programujemy” w ramach edukacji informatycznej i matematycznej.
Celem opracowanej przeze mnie innowacji jest rozwijanie zainteresowań matematycznych i informatycznych uczniów poprzez stwarzanie sytuacji problemowych do rozwiązania indywidualnego lub zespołowego z wykorzystaniem narzędzi i urządzeń cyfrowych.
Cele ogólne innowacji:
-
- rozwijanie kluczowych kompetencji, takich jak myślenie algorytmiczne czy planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia takich jak matematyka, przyroda czy plastyka,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania
- rozwiązywanie problemów matematycznych i informatycznych z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych,
- rozwijanie kompetencji społecznych i kształcenie umiejętności pracy zespołowej
Cele szczegółowe innowacji:
- zapoznanie z podstawową obsługą komputera i tabletu,
- narzędzia programu Baltie- tryb budowanie
- tworzenie historyjek matematycznych w Baltie
- rysowanie liczb i figur geometrycznych w programie Tux Paint
- poznanie aplikacji do kodowania Scottie Go
- zapoznanie uczniów z możliwościami robota Photon oraz aplikacją photon.edu
- programowanie czynności robota Photon z wykorzystaniem liczb i działań matematycznych,
- nauka podstaw programowania za pomocą języka Scratch Junior- rozwijanie kompetencji kluczowych, takich jak: myślenie algorytmiczne, planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.
- wykorzystanie programu Scratch Junior jako darmowego narzędzia do edytowania grafiki, tworzenia animacji poklatkowych oraz nauki podstaw programowania.
- kształcenie umiejętności bezpiecznego korzystania z komputera i właściwego zachowania w sieci -sieciaki.
- stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu poprzez tworzenie prostych rysunków, działań i budowanie prostych animacji, programów
- wykorzystanie programów edukacyjnych do nauki matematyki: Matlandia, MathDuel,
- wykorzystanie gier dydaktycznych, kostek, patyczków, klocków lego do doskonalenia podstawowych działań matematycznych,
- wykorzystanie zasobów internetowych np. Matematyka innego wymiaru, Kangur, Bóbr, Matzoo do doskonalenia umiejętności sprawnego liczenia i rozwiązywania zadań,
- tworzenie projektów z wykorzystaniem metody STEAM (nauka+ technologia+ inżynieria+ plastyka+ matematyka)
- doskonalenie rachunku pamięciowego,
- wdrażanie do rozwiązywania problemów matematycznych,
- radzenie sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych,
- przekładanie sytuacji konkretnej na język symboli matematycznych,
- praktyczne stosowanie zdobytej wiedzy w sytuacjach konkretnych,
- przygotowanie uczniów do rozwiązywania zadań niestandardowych,
- rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,
- wyrabianie motywacji do nauki,
- kształtowanie poczucia własnej wartości.
Mam nadzieję, że innowacja „W świecie liczb i kodów- sprawnie liczymy i programujemy” stanie się inspiracją dla moich uczniów do rozwijania zainteresowań oraz zdolności matematycznych i informatycznych. Wpłynie korzystnie na aktywność poznawczą uczniów i postawę twórczą. Stworzy możliwość eksperymentowania, pogłębiania treści, rozbudzi ciekawość uczniów i chęć do nauki. Ukształtuje w nich poczucie własnej wartości, odpowiedzialności nie tylko za swoje dokonania, ale i efekty pracy całego zespołu. Uświadomi uczniom, że edukacja matematyczna i informatyczna ściśle się sobą łączy, a przede wszystkim może być ciekawa, nowoczesna, przyjazna i skuteczna.
Dorota Matuszczak- wych. kl. 1d
-