Szkoła Podstawowa Nr 133 im. Stefana Czarnieckiego w Warszawie

Strona główna Aktualności O Szkole Dyżur wakacyjny Rekrutacja Dzwonki Album fotograficzny Opieka pedagogiczno - psychologiczna Polityka prywatności EPUAP Kontakt
 

Nawigacja

Mali programiści

 „MALI PROGRAMIŚCI”

 

    W ciągu wieloletniej pracy pedagogicznej zauważam nieustanną konieczność stosowania nowych metod i technik nauczania, które uatrakcyjniają zajęcia, wzbudzają zainteresowanie nauką i motywują uczniów do podejmowania nowych działań. Nowoczesne technologie komputerowe dają możliwość wspomagania tradycyjnego nauczania w sposób bardziej bliski świata współczesnych dzieci. Realizując tę innowację chciałabym połączyć  wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym z pasją dotyczącą kodowania oraz programowania w Scratchu, która narodziła się w trakcie  udziału w wielu kursach i programach:  Mistrzowie Kodowania i Technologie klasą.

Technologie komputerowe odgrywają ogromne znaczenie w życiu nowoczesnego społeczeństwa, a programowanie staje się umiejętnością, która pozwoli dzieciom na odnalezienie się w tej nowej rzeczywistości. Włączenie programowania do edukacji wczesnoszkolnej umożliwia uczniom rozwijanie  umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów.

Celem  innowacji „Mali programiści” jest wyposażenie uczniów klasy III w podstawowe umiejętności kodowania i dekodowania informacji, umiejętność obsługi programów Baltie, Scratch  czy programowania czynności robota Photon.

Proponowana przeze mnie innowacja należy do metodycznych, gdyż korzystam z  różnorodnych innowacyjnych metod doskonalących umiejętność programowania.

A mianowicie są to zajęcia uczące dzieci kodowania bez komputera, za pomocą plansz czy gier edukacyjnych. Uczniowie w formie zabaw samodzielnie kodują i dekodują krótkie informacje czy dłuższe opowiadania, tworzą projekty w Scratchu, programują czynności robota, uczestniczą w Godzinie Kodowania, lekcjach on-line w zakresie kodowania oraz programowania dla najmłodszych.

Końcowym efektem innowacji będzie wykonanie przez uczniów złożonych projektów w Scratchu w formie gry edukacyjnej.  Innowacja jest realizowana w ramach zajęć komputerowych i edukacji wczesnoszkolnej przez jeden semestr od lutego do czerwca 2018r. w klasie III.

 

Spodziewane efekty innowacji:

- Wyposażenie uczniów w umiejętności posługiwania się algorytmami nie tylko na lekcjach zajęć komputerowych.

- Umiejętność kodowania i dekodowania informacji.

- Wzrost samooceny i kreatywności ucznia. 

- Umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania. 

- Umiejętność współpracy w grupie. 

- Dzielenie się swoją wiedzą z rówieśnikami. 

- Zwiększenie zainteresowania programowaniem.

-Umiejętność posługiwania się komputerem, tabletem, oprogramowaniem, robotem, aplikacjami edukacyjnymi.